Hakukone-
optimointi

"Googlen ykkössivulla on oltava, jos haluaa kenenkään eksyvän sivustolle"

 

Vai muistatko itse selanneesi useinkin hakutuloksia kakkossivulta?

 

Hakukoneoptimoinnilla tavoitellaan parempaa sijoitusta hakukoneiden näkyvyydessä. Lienee selvää, että mitä ylempänä hakutuloksista löydät oman sivusi, sitä enemmän sivustollesi liikennettä tulee. Liikenne taas tarkoittaa potentiaalisia asiakkaita tutustumassa yrityksesi tarjontaan.
Pelkkä optimointi ei tietenkään riitä, vaan myös kotisivut täytyy olla sisällöltään ja käytettävyydeltään nykyaikaiset ja myyvät.

 

 

Kaikki lähtee liikkeelle avainsanatutkimuksesta

 

Hakusanoja tutkiessa tunnistamme ja analysoimme ne avainsanat ja lauseet, joita asiakkaasi käyttävät etsiessään tuotteitasi tai palveluitasi. Käytämme mm. Googlen omaa avainsanasuunnittelijaa työkaluna tässä projektissa.

Pelkkä hakusanojen viljely joka kohtaan ei suinkaan tee autuaaksi vaan sivustolla täytyy löytyä laadukasta ja informatiivista sisältöä, joka vastaa asiakkaidesi kysymyksiin ja tarpeisiin. Esimerkiksi blogikirjoitukset, artikkelit, oppaat ja muut sisältömuodot.

Sivuston tekninen optimointi


Tekninen optimointi varmistaa, että verkkosivustosi on teknisesti kunnossa. Oleellista onnistumisessa on mm. sivuston nopeus ja mobiiliystävällisyys. Lisäksi selkeät URL-osoitteet ja optimoidut meta-tagit ovat tärkeässä roolissa.

Laadukkailla linkeillä luotettavilta sivustoilta parannat sivustosi auktoriteettia hakukoneiden silmissä. Tämä lisää sivustosi luotettavuutta ja parantaa sijoitusta hakutuloksissa.


Yrityksesi paikallista näkyvyyttä voi parantaa tekemällä Google yritysprofiiliin ja hankkimalla positiivisia arvosteluja asiakkailtasi. Tämä auttaa erityisesti paikallisten asiakkaiden löytämään yrityksesi.

Mitattavia tuloksia

 

Hakukoneoptimoinnin onnistumista voi mitata useilla eri mittareilla. Näiden mittareiden avulla voidaan seurata, miten hyvin SEO-strategia toimii ja mitkä osa-alueet kaipaavat parannusta. Esimerkiksi seuraavia asioista voidaan onnistumista mitata:

 

Orgaaninen liikenne:

Orgaaninen liikenne tarkoittaa kävijöitä, jotka saapuvat verkkosivustolle hakukoneiden kautta ilman maksettua mainontaa. Google Analytics on hyvä työkalu tämän mittaamiseen.
 

Hakusanojen sijoitukset:

Seuraa, miten verkkosivustosi sijoittuu hakukoneiden tuloksissa tärkeimmillä avainsanoilla. Esim. Google Search Console on hyödyllinen tässä.

 

Klikkausprosentti (CTR):

Klikkausprosentti mittaa, kuinka suuri osa hakutuloksissa yrityksesi linkkiä nähneistä henkilöistä klikkaa sitä. Korkea CTR kertoo siitä, että sivuston otsikko ja kuvaus ovat houkuttelevia.

 

Konversiot:

Konversiot mittaavat, kuinka moni sivustolle saapuneista kävijöistä suorittaa halutun toimenpiteen, kuten ostoksen, yhteydenoton tai uutiskirjeen tilauksen. Tämä mittari on tärkeä, sillä se osoittaa, kuinka hyvin verkkosivusto onnistuu muuttamaan kävijät asiakkaiksi.

 

Sivuston Käyttäjäkokemus:

Sivuston käytettävyys ja käyttäjäkokemus ovat keskeisiä SEO-mittareita. Tähän kuuluvat mm. sivuston latausnopeus, mobiiliystävällisyys ja kävijöiden sivuilla viettämä aika. 
 

Paluuprosentti (Bounce Rate):

Paluuprosentti mittaa, kuinka suuri osa kävijöistä poistuu sivustolta tarkasteltuaan vain yhtä sivua. Korkea paluuprosentti voi viitata siihen, että sivuston sisältö ei vastaa kävijöiden odotuksia tai on vaikeasti navigoitavissa.